Säkerhet kring skrivare med WPA2 eller WPA3

Permalänk
Medlem

Säkerhet kring skrivare med WPA2 eller WPA3

Min skrivare kräver högst WPA2 för att kunna ansluta till nätverket. Finns ju ett alternativ i routern: WPA2/WPA3. Då antar jag klienten får välja själv vilken WPA den vill använda om jag inte tänker fel? Isf varför kan inte skrivaren bara välja WPA2 när i routern är den ställt in för både WPA2 och WPA3? Min andra enheter som inte stödjer WPA3 kan ansluta när alternativet WPA2/WPA3 personal är valt i routern. Jag vill köra med WPA3 på så många enheter jag kan. Det är bara min skrivare som är gammal och inte hänger med.

Hur ur säkerhetsmässigt har jag att förlora på om jag kör med WPA2 istället för WPA3 i mitt nätverk? Hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Använd kabel eller löst det med en trådlös brygga? WPA3 är rätt mycket bättre än WPA2 sett till säkerhet men sen är väl också frågan ur intressant ditt nätverk egentligen är

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Använd kabel eller löst det med en trådlös brygga? WPA3 är rätt mycket bättre än WPA2 sett till säkerhet men sen är väl också frågan ur intressant ditt nätverk egentligen är

Jag kör redan 2 enheter som klarar bara av högst WPA2. Visst vill jag köra WPA3 på dom också men det går ju inte. På vilket sätt är det bättre/säkrare med WPA3?

Permalänk
Medlem

Läs Wikipedia-sidan?

Samtliga historiska och nutida Wi-Fi-säkerhetsmekanismer för konsumenter har design- och/eller implementationsfel. Det är rätt omöjligt att känna till historien och tro något annat än att det är med flit. Designfelet med WPS pin-variant är så absurt att man måste vara lite eljest om man tror något annat.

Permalänk
Medlem

Min robotdammsugare klagade när jag ville ansluta till mitt wifi som kör både 2,4 och 5ghz på samma ssid. Det funkade för mig att stänga av 5ghz, ansluta dammsugare och sedan slå på 5ghz igen. Samma kanske funkar för dig? (dvs ändra till endast wpa2, anslut skrivaren och slå på wpa3 igen)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

WPA2 väldigt säkert, så oroa dig inte över det.

Skrivaren stödjer antagligen inte WPA3, därför kör den WPA2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Min robotdammsugare klagade när jag ville ansluta till mitt wifi som kör både 2,4 och 5ghz på samma ssid. Det funkade för mig att stänga av 5ghz, ansluta dammsugare och sedan slå på 5ghz igen. Samma kanske funkar för dig? (dvs ändra till endast wpa2, anslut skrivaren och slå på wpa3 igen)

Jag har testat det där själv och det funkade inte. Direkt jag slog på WPA2/WPA3-personal igen så avbröts länken. Om WPA2/WPA3-personal är inställt i routern varför faller inte skrivaren tillbaka på WPA2 då både WPA2 och WPA3 är tillgängligt?

Skrivet av dlq84:

WPA2 väldigt säkert, så oroa dig inte över det.

Skrivaren stödjer antagligen inte WPA3, därför kör den WPA2.

Jag är ju tvungen och köra det då två av mina enheter kan bara köra högst WPA2. Om WPA2/WPA3-personal är inställt i routern varför faller inte skrivaren tillbaka på WPA2 då både WPA2 och WPA3 är tillgängligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag har testat det där själv och det funkade inte. Direkt jag slog på WPA2/WPA3-personal igen så avbröts länken. Om WPA2/WPA3-personal är inställt i routern varför faller inte skrivaren tillbaka på WPA2 då både WPA2 och WPA3 är tillgängligt?

Jag är ju tvungen och köra det då två av mina enheter kan bara köra högst WPA2. Om WPA2/WPA3-personal är inställt i routern varför faller inte skrivaren tillbaka på WPA2 då både WPA2 och WPA3 är tillgängligt?

Jaha, då missförstod jag. Fråga skrivartillverkaren.

Permalänk
Medlem

För att vissa enheter mjukvaran/hårdvaran inte klarar av SAE "Mixed mode". Sen kan det till viss del också vara av intresse att skaffa en modern brygga av den enkla anledningen allmänprestanda om man nu inte har ett "slasknät".